Många arbetsgivare har referenstagning som ett givet inslag i sina rekryteringsprocesser. Att ta in extern input från tidigare chefer, kollegor eller vänner är viktigt och ger arbetsgivaren en utökad bild av exempelvis kandidatens styrkor, eventuella utmaningar, tidigare prestationer och hur väl personen fungerar i team.
Men, själva processen för traditionell referenstagning – där en arbetsgivare eller en rekryterare ringer upp en kandidats tidigare kollega eller chef för att ställa frågor – har visat sig ha flera fundamentala utmaningar. Det som i grunden syftar till att kvalitetssäkra och bakgrundskontrollera kandidaten, riskerar därför försämra både kvaliteten och validiteten i processen.
Läs mer i vår artikel ”Digital referenstagning tryggar rekryteringsprocessen” på HRbloggen.
Läs mer om hur digital referenstagning fungerar.
Peter Helin är Affärsområdeschef för Referenstagning.se på SRI där han hjälper arbetsgivare att digitalisera sina referenstagningsprocesser. Peter har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och delar gärna med sig av sina insikter från sitt arbete med att hjälpa många av Sveriges och världens mest namnkunniga arbetsgivare att rekrytera mer effektivt i över ett decennium.