Att jobba på distans på heltid, som i mars 2020 började som en hastig och tillfällig lösning för många under pandemins första månader, har snabbt blivit det nya normala.
Hemmakontor kan vara skönt och underlätta livspusslet, men hemarbete medför även nya utmaningar som måste tacklas. För HR och rekryterande chefer är referenstagning en av de processer som försvåras.
Under rådande omständigheter är det exempelvis många som kombinerar hemmajobb och barn som stannar hemma från förskola och skola vid minsta förkylningssymptom – något som kan vara utmanande vid telefonintervjuer, videomöten och referenstagningssamtal över telefon.
Här får du fyra anledningar varför digital referenstagning underlättar vid distansarbete:
- Du behöver inte låsa in dig i sovrummet. Arbeta effektivt från köksbordet trots att barnen spelar innebandy i vardagsrummet eller Playstation på högsta volym genom att aktivera en eller flera digitala referenstagningar på nolltid. Processen sköter sig själv och både kandidater och referenter som kanske också arbetar hemifrån kan även de svara digitalt.
- Referenter svarar snabbare. I och med att kandidatens referenter troligtvis sitter i samma båt och arbetar på distans så kan även de ha svårt att genomföra längre telefonsamtal. Med digital referenstagning kan referenter svara när som helst på dygnet och välja om de vill svara via en dator eller via en mobil enhet. Genomsnittlig svarstid är ca 24 timmar.
- Inget mer jagande över telefon. Både kandidater och referenter blir automatiskt påminda via mejl och SMS om att lämna referenser och svara på referenstagningsfrågor.
- Samverka digital med kollegorna. När man har kommit så långt som till referenstagningssteget i sin process så behöver det ofta gå snabbt för att inte riskera att tappa slutkandidaten. Med hjälp av digitala gränssnitt kan (förutom att referenstagningar kan aktiveras snabbt) exempelvis HR och rekryterande chef samverka snabbt och smidigt och läsa samma referenstagningsrapport i en trygg och GDPR-säker miljö. Många av våra använder väljer att träffas över Teams eller Zoom och där tillsammans gå igenom referenternas svar för att sedan besluta om nästa steg.
Lycka till på hemmakontoret!
Mer inspiration:
Risker och psykosocial ohälsa i kölvattnet av pandemin och hemarbete
Peter Helin är Affärsområdeschef för Referenstagning.se på SRI där han hjälper arbetsgivare att digitalisera sina referenstagningsprocesser. Peter har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och delar gärna med sig av sina insikter från sitt arbete med att hjälpa många av Sveriges och världens mest namnkunniga arbetsgivare att rekrytera mer effektivt i över ett decennium.