Det gamla ordspråket ”Nöden är uppfinningarnas moder” är mer aktuellt än någonsin. Som en följd av coronakrisen, som på kort tid har ställt mycket av vad som tidigare varit business as usual på ända, har både statliga och privatägda organisationer snabbt tvingats att tänka nytt och göra en digital omställning för att klara uppgiften att rekrytera till- och bemanna upp de många samhällsviktiga roller som nu står vakanta.
HR-utvecklare på flera stora, statliga organisationer som vi på Referenstagning.se varit i kontakt med i samband med vårt samhällsinitiativ i kölvattnet av Covid-19 uttrycker samma sak: Viljan att digitalisera och effektivisera referenstagningen finns där – och den rådande krissituationen har gjort att frågan seglat upp högt på prioritetslistan.
Vi har tidigare pratat om att digitalisera referenstagningen. På grund av Corona fick vi äntligen ändan ur vagnen.
Man uttrycker även att alternativet, att ta referenser över telefon, under rådande omständigheter helt enkelt hade varit en ouppnåelig uppgift.
För många stora organisationer har tidpunkten för coronakrisen – och det akuta behovet av personal som kan börja omgående – dessutom olyckligtvis sammanfallit med årets sommarrekryteringar. Som om det inte vore nog så är även sjukfrånvaron på arbetsplatser mycket hög.
Men, nöden är uppfinningarnas moder och på kort tid har därför många samhällsviktiga verksamheter på rekordtid genomfört en digital omställning – tillfälligt eller permanent – och onboardat sina HR- och rekryteringsteam i digital referenstagning.
De initiala resultaten av dessa organisationers digitala omställning talar även sitt tydliga språk. Medarbetare som tidigare lagt mycket tid på enskilda referenstagningar över telefon kan nu istället aktivera mängder av kvalitativa, strukturerade referenstagningar varje dag.
Med hjälp av ett modernt systemstöd flyttas varje enskild process framåt helt utan handpåläggning från HR eller rekryterande chefer samtidigt som de kan samverka mer effektivt genom ett krypterat och säkert digitalt gränssnitt.
Många upplever även en betydligt kortare ledtid i referenstagningen, vilket i förlängningen både friar upp tid för andra värdeskapande uppgifter och resulterar i att viktiga vakanta positioner fylls snabbare.
Läs mer om vårt initiativ där vi hjälper samhällsviktig verksamhet med digital referenstagning helt gratis.
Peter Helin är Affärsområdeschef för Referenstagning.se på SRI där han hjälper arbetsgivare att digitalisera sina referenstagningsprocesser. Peter har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och delar gärna med sig av sina insikter från sitt arbete med att hjälpa många av Sveriges och världens mest namnkunniga arbetsgivare att rekrytera mer effektivt i över ett decennium.