I augusti 2019 såg Referenstagning.se dagens ljus för första gången och mycket har hänt sedan dess. Tjänsten har utvecklats och många nya kunder har tillkommit – vilket har bidragit till att förändra hur organisationer runt om i Sverige arbetar med referenstagning.
Vi ställde några snabba frågor till Peter Helin som är Affärsområdeschef för Referenstagning.se och som varit med sedan lanseringen.
Hej Peter! Grattis till ettåringen! Berätta, vad har hänt under det gångna året?
”Tackar! Oj, var ska jag börja? Referenstagning.se är min baby och precis som med mina egna barn så har det varit en otroligt häftig upplevelse att se tjänsten ”växa upp” och utvecklas. Och precis som med sina egna barn så kan man prata sig hes om allt häftigt (och ibland utmanande) som hänt.
Men kortfattat så har vi fått förtroendet att hjälpa både små och stora organisationer att förändra en ganska förlegad process i grunden och jag är verkligen stolt över vad vi har åstadkommit så här långt!
Vi har på kort tid knutit till oss många namnkunniga varumärken och även fått flera referenskunder, vilket så klart är superkul. Vi har lagt mycket tid på att helt enkelt vara närvarande och lyssna på våra kunder – och därefter utvecklat nya, smarta funktioner.”
Hur ser svenska arbetsgivare på att digitalisera sin referenstagning?
”Majoriteten av de HR- och arbetsgivarorganisationer som vi pratar med är mycket positiva och redo att ta steget. Självklart så finns det även personer och organisationer där ute som är mer skeptiska till att genomföra referenstagningen digitalt och utan mänsklig interaktion – och då är det extra häftigt när vi får feedback som: ”Vad snabbt det gick och vilka bra svar vi fick!” eller ”Svaren vi får in digitalt känns både ärligare och mer utförliga, det trodde vi inte!”
Sedan får man ju inte heller glömma att ett verktyg för digital referenstagning inte behöver ersätta den mänskliga interaktionen helt och hållet.
Flera av våra kunder väljer att introducera digital referenstagning som en kvalitetshöjande första insats där de samlar in svar på frågor digitalt. Om det dyker upp avvikelser eller frågetecken så slår de en signal till utvalda referenter och djupdyker i specifika frågor. En hybrid-process mellan nytt och gammalt kan man säga.”
Vad är du mest stolt över från det gångna året?
“Med vårens utmaningar färskt i minne så måste jag säga att det initiativ som vi rullade ut i samband med Covid-19 är det jag är mest stolt över. För oss på SRI var det självklart att hjälpa till i ett samhälle i kris. Vi bestämde oss blixtsnabbt för att öppna upp Referenstagning.se och erbjuda alla organisationer i Sverige i behov av samhällsviktig personal helt obegränsad tillgång.
På så sätt kunde vi dra vårt strå till stacken och hjälpa till med att effektivisera volymrekrytering av vårdpersonal till bland annat Karolinska Universitetssjukhuset. När vi sedan fick höra att vi gjort stor skillnad och kunnat avlasta hårt ansatta rekryterare så värmde det ordentligt i hjärtat.”
Hur känns det inför hösten efter en minst sagt omtumlande vår med tanke på Covid-19?
”Det känns bra! Det är så klart svårt att sia i hur hösten kommer att utvecklas med tanke på rådande läge, men flera av våra kunder signalerar att de kommer att rekrytera som vanligt kommande månader. Vi ser även att det har varit full fart i vår portal under hela sommaren både när det gäller digital referenstagning och bakgrundskontroller.
Det har varit en utmanande och omtumlande period för många organisationer och jag hoppas verkligen att det värsta är över nu och att vi snart kan återgå till det normala.”
Vad har du för tips till arbetsgivare inför hösten?
”Enkelt! Våga testa nytt. Man brukar säga att nöden är uppfinningarnas moder och om det är något jag tror och hoppas att den här våren lärt oss så är det att våga testa nytt, nya arbetssätt och nya verktyg, för att lösa uppkomna utmaningar.
Många arbetsgivare som inte tidigare tillät hemmakontor inser nu att det fungerar alldeles utmärkt. Ett annat exempel i kölvattnet efter Corona är att hela rekryteringsprocesser nu sker digitalt och via video. Så än en gång, våga testa nytt. Vad är det värsta som kan hända?”
Peter Helin är Affärsområdeschef för Referenstagning.se på SRI där han hjälper arbetsgivare att digitalisera sina referenstagningsprocesser. Peter har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och delar gärna med sig av sina insikter från sitt arbete med att hjälpa många av Sveriges och världens mest namnkunniga arbetsgivare att rekrytera mer effektivt i över ett decennium.