Referenstagning.se är integrerat med rekryteringsverktyget Jobylon. Den här användarguiden hjälper dig att komma igång med digital referenstagning i Jobylon och ditt befintliga rekryteringsflöde.
Genom en modern integrationslösning kan du som rekryterar med Jobylon enkelt lägga till vår tjänst för digital referenstagning som en del av ditt befintliga rekryteringsflöde och därmed spara värdefulla resurser och få en mer effektiv rekryteringsprocess.
Läs mer om samarbetet mellan Jobylon och Referenstagning.se här.
Vår steg-för-steg-guide nedan hjälper dig att komma igång.
Aktivera digital referenstagning i Jobylon:
- Beställ API-nyckel:
Börja med att beställa en API-nyckel från oss på Referenstagning.se. Det gör du genom att kontakta vår support via e-post: support@referenstagning.se eller telefon: 08-30 30 73. API-nyckeln är länken mellan Referenstagning.se och Jobylon och möjliggör överföring av data mellan de två systemen. - Aktivera i Jobylon:
Kontakta sedan Jobylons support direkt via verktyget eller kontakta er egen Customer Success Manager och be dem aktivera Referenstagning.se på ditt Jobylon-konto. Kom ihåg att skicka med API-nyckeln du fått av oss i ditt supportärende. - Färdigt! Nu är du redo att sätta igång med digital referenstagning direkt i Jobylon.
Så funkar digital referenstagning i Jobylon:
När kopplingen är aktiverad, och du är redo att ta referenser på en kandidat: Gå in på kandidatkortet för den aktuella kandidaten och klicka på verktygsikonen med tre prickar (se nedan) och klicka sedan på Take references/Ta referenser.
I den popup-ruta som dyker upp:
Välj vilket frågebatteri du vill använda i referenstagningen, fyll i eventuell information som saknas samt välj vem eller vilka i din organisation som ska vara mottagare av referenstagningsrapporten. Observera att endast registrerade användare i vår användarportal kan läggas till som mottagare. Klicka på Send to candidate/Skicka till kandidat.
När du stängt popup-rutan kommer du att se att en ny ruta dykt upp under Documents/Dokument. Ett statusmeddelande indikerar att referenstagningen är aktiverad.
I nästa steg får kandidaten ett SMS och ett e-postmeddelande där hen uppmanas att lägga in information om sina referenser. Den digitala referenstagningsprocessen är nu i full igång.
Så snart det önskade antalet referenser har svarat genereras en rapport per automatik och du som beställare får en notifikation via e-post. Du kan då logga in i vår portal via länken i meddelanderutan och läsa/ladda ner din rapport.
Om du har frågor eller behöver assistans, kontakta oss gärna via e-post, telefon eller chatt.
Lycka till!
Peter Helin är Affärsområdeschef för Referenstagning.se på SRI där han hjälper arbetsgivare att digitalisera sina referenstagningsprocesser. Peter har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och delar gärna med sig av sina insikter från sitt arbete med att hjälpa många av Sveriges och världens mest namnkunniga arbetsgivare att rekrytera mer effektivt i över ett decennium.