Är det dags att byta jobb? Kanske är du redan halvvägs genom ett antal rekryteringsprocesser och det börjar bli ”skarpt läge” och dags att lämna referenser. För att inte riskera att falla på målsnöret i referenstagningen så gäller det att inte slappna av här utan att tänka till och vara strategisk.
Det är säkert många frågor som dyker upp i huvudet. Har jag några bra referenser? Vem ska jag välja? Vad kommer de att säga om mig? Kan jag be min nuvarande chef att vara referens?
I den här artikeln bjuder vi på 10 snabba tips som hjälper dig att lyckas med referenstagningen.
10 snabba inför referenstagningen
1. Välj referenser som känner dig väl
Din arbetsledare, butikschefen, din tidigare kollega… Oavsett vilka referenser du väljer så måste de kunna prata om dig på ett informativt sätt och svara utförligt på frågor. Frågorna är ofta centrerade kring dig som person, vilken roll du haft eller tagit i vissa arbetsrelaterade situationer och hur du hanterat både framgångar och utmaningar på arbetsplatsen.
2. Om du är ny på arbetsmarknaden
Har du inte jobbat innan? Ingen fara. Din handledare för ditt exjobb på universitetet, din handledare på företaget som du gjorde praktik på, ordföranden i den ideella föreningen du är involverad i – eller varför inte projektledaren för eventet som du var delaktig i att anordna – kan alla vara relevanta referenser som kan intyga om din handlingskraft, initiativförmåga eller hur du beter dig i olika situationer.
3. Kom ihåg att förbereda dina referenser
För att säkerställa att dina referenspersoner ger dig en så kvalitativ och så relevant referens som möjligt, kom ihåg att förbereda dem väl. Slå dina referenser en signal och berätta om vad du och den nya arbetsgivaren pratat om, din tilltänkta roll, vad dina huvudansvarsområden kommer att vara och vilka styrkor och personliga egenskaper du helst skulle vilja att referensen fokuserar på.
4. Se till så att dina referenser är tillgängliga
När du förbereder dina referenser, förbered dem på ungefär när någon från det nya företaget kommer att höra av sig. På så sätt kan du säkerställa att referenspersonen verkligen är tillgänglig under de närmaste dagarna så att processen inte drar ut på tiden för att hen inte har möjlighet att svara i telefon eller på mail.
5. Ha flera referenser redo
Ha gärna 3-4 relevanta referenser redo på ”standby” så att du säkert kan leverera minst två referenser till din tilltänkta arbetsgivare. Du har kommit till slutet av rekryteringsprocessen, låt därför inte referenspersoner som precis ska åka på solsemester i två veckor eller blivit sängliggande i influensa komma i vägen för drömjobbet.
6. Var inte publik med dina referenser
Riktigt bra referenser är guld värda och kan vara skillnaden mellan succé och nederlag i jobbsökandet. Vårda dem väl och säkerställ att de inte blir kontaktade i onödan och därmed nedringda. Ta därför bort dem från ditt CV eller personliga brev så att du inte riskerar att arbetsgivare kontaktar dem oanmält och utan att du vet om det.
7. Referenser från din nuvarande arbetsplats
Att be den nuvarande chefen om en referens är sällan enkelt – om det inte är så att du och chefen har en bra relationen och du varit transparent och meddelat att du söker nytt jobb. Men en kollega som du arbetat med länge och du litar på, eller en annan ledare på en annan avdelning som känner dig väl, är ypperliga referenser. I vissa fall kan det även vara bra att ange en kund som en referens.
8. Referenser att undvika
Din mamma eller andra släktingar är inga bra referenser. Det uppfattas helt enkelt inte som seriöst att inkludera dem. Fundera även ett extra varv på referenser där du är lite tveksam över huruvida de kommer att ge dig en genuint bra referens. Om du är osäker, var lite extra informativ och frågvis och ställ frågor som ”Hur skulle du beskriva mig för en annan arbetsgivare?” när du pratar med personen – här kan din magkänsla guida dig rätt.
9. Ordning och reda lönar sig alltid
Ett hett tips är att sammanställa dina referenser i ett dokument så att du lätt kan skicka över en sammanställning som inkluderar namn, kontaktuppgifter personens position på företaget och er relation. Passa även på att dubbelkolla så att alla kontaktuppgifter fortfarande stämmer.
10. Sist men inte minst: Tacka dina referenser
Kom ihåg att tacka dina referenser efter att referenstagningen är färdig. Det kan låta självklart, men det ökar sannolikt chanserna att referensen ställer upp även nästa gång det är dags för nytt jobb.
Peter Helin är Affärsområdeschef för Referenstagning.se på SRI där han hjälper arbetsgivare att digitalisera sina referenstagningsprocesser. Peter har lång erfarenhet från rekryteringsbranschen och delar gärna med sig av sina insikter från sitt arbete med att hjälpa många av Sveriges och världens mest namnkunniga arbetsgivare att rekrytera mer effektivt i över ett decennium.